14 jan 2015

Jip en Janneke

Als kind leren we hoe we ons als jongen of meisje moeten gedragen. We kijken tv, reclame, worden opgevoed, lezen boeken en krijgen les op school.
De Europese Unie gaat er dan ook vanuit dat de eigenschappen van vrouw en man zijn aangeleerd. Jongens krijgen te horen dat ze rationeel en sterk moeten zijn, dus worden ze dat.

Dus aangeleerd. Of misschien toch aangeboren?

Jip en Janneke weten het verschil tussen jongen en meisje in ieder geval wel, Bij een rollenspel is Jip altijd de koning, piloot of chef. Janneke speelt de vrouwelijke of passieve rollen, koningin of passagier.
Maar Janneke is het hier niet altijd mee eens:



‘Nou wil ik de chef zijn!’, roept ze [Janneke].
Rollenspellen‘Hoe kan dat nou?’, zegt Jip. ‘Dames zijn geen chef.’
‘Ik ben geen dame’, huilt Janneke. ‘Ik ben Janneke.’
‘Jannekes zijn ook nooit chef’, zegt Jip.
‘Meisjes kunnen geen chef zijn.’

In 2012 zijn Kolletje en Dirk gaan leven in de kinderboeken. Ze zijn net als Jip en Janneke, twee buurkinderen die allerlei avonturen beleven.

 Als Kolletje en Dirk de hond Doerak zien, vraagt Dirk zich af wat de hond om zijn nek heeft.
‘Een mooie gouden strik’, zegt Kolletje.
‘Is hij een meisjeshond?’, vraagt Dirk.
‘Nee, hij is een jongetjeshond’, zegt Kolletje. ‘Hij heeft toch een piemeltje.’
Dirk grinnikt. ‘Waarom draagt hij dan een strik?’
Kolletje en Dirk
Wat leer je dus als kind? Jongens hebben een piemel en meisjes een strik.
Als jongen draag je dus geen strik, dat is meisjesachtig en gek.

Bij Jip en Janneke wordt ook duidelijk welke innerlijke eigenschap je als man of vrouw moet hebben.
Vader zegt bijvoorbeeld tegen Jip: ‘Mannen huilen niet als ze boos zijn.’
En: ‘Je bent toch een man?’
En als Janneke vertelt dat ze bang was om te zwemmen, reageert Jip als volgt: 
‘Ja, jij was bang. Ik niet, maar ik ben een man.’

Deze innerlijke eigenschappen zijn niet meer bij Kolletje en Dirk te vinden.

Moet Jip en Janneke dan op de zwarte lijst, zoals de Europese Uniek voorstelt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten